Generace Z
Generace Z jsou mladí lidé narození v letech 1997-2012. Její příslušníci žijí v rychlé tempu, vyrůstají v době, kdy začaly být chytré telefony a internet běžně dostupná komunikační technologie. Online svět je pro ně zcela přirozený a sociální sítě jsou dominantním prostředím jejich existence. Jsou zvyklí komunikovat okamžitým sdílením svých momentálních zážitků a poznatků, neustále něco komentují a hodnotí, přičemž se své názory nebojí ani nestydí vyjadřovat, i když mohou být často „proti proudu“. Na druhou stranu jsou k rozdílným názorům mezi svými vrstevníky velmi tolerantní a je zde zřejmá tendence k otevřeným a konstruktivním diskuzím. Sociální sítě berou zároveň jako hlavní inspirací k nákupům jak hmotných věcí, tak i k tipům na zážitky.
Příslušníci Generace Z jsou specifickými žáky a studenty. Zbytečně se nechtějí nic učit zpaměti. Moc dobře vědí, že si kdykoliv a kdekoliv mohou otevřít Google a tam si látku znovu připomenou. Ve škole vyžadují praktické úkoly a názorné vysvětlování látky. Hned chtějí vědět jak – a zda - danou problematiku vůbec v životě využijí a k čemu jim bude užitečná.
Mladé absolventy děsí hrozba ekonomické nejistoty a při výběru zaměstnání hraje vedle dostatečné výše platu roli také rovnováha mezi prací a časem na soukromý život (tzv. work-life balance), možnost vzdělávání a rozvoje či pozitivní firemní kultura. Důležité je pro ně také soulad s hodnotami zaměstnavatelů a ztotožnění s náplní činnosti dané instituce. Jako jeden z trendů je flexibilní pracovní doba či možnost částečné práce z domova. Neváhají střídat zaměstnání tak dlouho, dokud nenaleznou přesně vše, co si představují.
Mladá generace vyznává udržitelný přístup a zodpovědnost vůči životnímu prostředí. Uvědomuje si, že stav naší planety je z velké části v rukách člověka a že je třeba se podle toho chovat. Začínají od jednoduchého a v jejich věku snáze aplikovatelného opatření, čímž je redukce používání plastových produktů. Případů bychom mohli jmenovat mnoho, například omezují nákupy nápojů a potravin v plastových láhvích a obalech, na kávu mají své kelímky na více použití, místo do igelitových tašek vkládají nákupy do trendy síťovek, které pro případ potřeby mnozí nosí v batohu či kabelce a v neposlední řadě často využívají obchody, kde se produkty prodávají bez plastového obalu.
Zkrátka příslušníci Generace Z mají trochu svérázný a odlišný přístup k životu, nicméně i přes jejich nízký věk by se od nich mohli ti „dříve narození“ lecčemu užitečnému naučit. Je moc fajn, že jsou takoví, jací jsou!